Mål 2015 | Lisa's Healthspo

Lisa's Healthspo

Annons

Mål 2015

 

 

Hej på er!

Ja idag är ju första dagen av 2015 och jag har två nyårslöften jag hoppas att kunna hålla,

 

1. Sluta stressa
Detta handlar främst om skolan. Steg 1 är att helt ta bort läxor och bara fokusera på skola i skolan. Men jag tenderar att stressa över mycket mer och det behöver jag förändra med. Men jag har ju i alla fall insett mina problem så nästa steg är att agera. Dock är förändring väldigt svårt och tar tid men jag ska klara det!

2. Skapa ett hälsosamt förhållande till träningen och maten
Jag har kommit en bra bit på väg här men är inte där än. Jag kan ärligt talat säga att jag fortfarande har ett hum om hur mycket kalorier jag stoppar i mig och jag kan fortfarande vara lite “rädd” för viss mat. Men precis som när det gäller nummer 1 så har jag insett problemen och nu är det “bara” de tuffa lösningsprocesserna kvar.

Det ska INTE vara något konstigt att missa ett pass eller att äta något onyttigt. Jag klarar redan av båda men det går inte helt smärtfritt. Men nu så ska hetsen kring mat och träning bort! Som sagt är jag en bit påväg men inte helt där än.

 

– Självklart har jag andra saker jag vill göra under 2015 med men dessa två är de två stora som jag har fokus på. 

 

 

IMG_1893_2

Mellan dessa bilder är det ett år ungefär. Så himla mycket har hänt under 2014 för mig. Både fysiskt och psykiskt. Läs mer om det i inlägget “Min resa del 1 – fysiskt”  HÄR.

 

 

Sen har vi ju det där med träningen och utvecklingen inom den. Jag ligger i nuläget på överskott (tror jag) och försöker att bygga muskler samt bli starkare. Fokus ligger ju för mig på de stora lyften vilka jag ju också tycker är det roligaste! Sådant kan ju ändras men i nuläget vill jag hålla fokus på tung träning där tekniken även förbättras. Jag börjar kolla mer åt styrkelyft än åt bodybuilding kan en säga 😉 Så såhär vill jag utveckla mig i de olika lyften:

 

Marklyft
Jag lyfter nu som tyngst 65kg men 80kg hade varit väldigt häftigt att dra upp!

Knäböj
Jag har än så länge bara gjort “ordentliga” böj på 50kg även om jag testat 60 med. Dock skulle jag gärna vilja böja 70kg.

Bänkpress
Här tar jag 30kg men jag skulle gärna vilja ta 40kg.

Militärpress
Jag har som mest gjort 22,5 kg (tror jag eller så är det 25kg) och 30kg skulle kännas häftigt där!

Latsdrag
Just nu tar jag nog ungefär 35kg men 50kg skulle kännas himla brat!

Pullups, Chins & Dips
Inga av dessa övningar klarar jag än så länge av utan hjälp men jag vill himla gärna kunna göra 1 pullup, 1 chin och 1 dip

Yoga
Yogan får också vara med här lite otippat. Yogan vill jag väldigt gärna fortsätta med och utvecklas i då den är träning för huvudet istället för som de ovanstående är, träning för kroppen. Jag vill bli bättre och testa på svårare nivåer men även bara lära mig det yogan handlar om – att vara i nuet och inte stressa kring dåtid och framtid utan fokusera på nutiden.

 

– Jag vill väldigt gärna klara av detta under 2015 men om det blir så får vi se. Någon gång SKA jag klara det i alla fall!!

 

Nu mår jag äntligen lite bättre, det kan bero på värktabletter men jag är glad i vilket fall. Nu ska jag kvällsmysa framför sista delen av dokumentären om underbara Astrid Lindgren 🙂 Det blir precis som resterande delen av dagen lätt och enkelt för att vara snäll mot magen. Det blir keso, frukt och jordnötssmör samt en massa annat gött!

Ha en mysig kväll ni med! Kram,
Lisa

 

 

PicMonkey Collage0101153

 

 

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Jojje

    Lycka till! 🙂

    Du får skaffa en stång i dörröppningen, så kan du öva på pull ups/chins.
    När jag bodde hemma så hade vi en tvättställning ute som var perfekt att öva i. Tillgängligheten skapade snabba resultat.
     

Annons
stats