Svar på fråga om viktnedgång & hälsosam livsstil | Lisa's Healthspo

Lisa's Healthspo

Annons

Svar på fråga om viktnedgång & hälsosam livsstil

 

 

Hallå där!

Hoppas ni haft en bra dag! Nu tänkte jag svara på en fråga jag fick på mejlen men som jag nog tror att många av er också kanske kan hjälpas av 🙂 

 

 

Fråga: Hej Lisa

Grym blogg. Har ett par frågor som jag hoppas att du kan svara på.

Jag väger 100kg just nu och är 186cm lång. Jag vill tappa ca 8kg innan jag börjar bygga muskler på allvar.

1) Jag tränar ca 3-4 ggr vecka. Jag kör spinning en gång i veckan. Brukar köra HIT-pass dessutom. Ett pass kör jag själv med hög-intensiv-träning. Jag brukar äta keso efter träning. Kan jag köra på proteinpulves istället? Eller är dom fyllda med socker? Och vilket rekommenderar du i sådana fall?

2) Ja Jag har levt på skräpmat tidigare. Nu har jag ändrat kosten totalt. Det blir mycket kött, fisk, kyckling osv. Sallad vid varje måltid. Gröt/Ägg på morgonen. Sockret är borta. Smoothies på kvällen istället.

3) Jag brukar köra två gympass och två HIT-pass? är det ett bra upplägg?

tack

 

 

Svar: Hejsan och tack för dina fina ord! 🙂 Jag tycker att det låter som en bra idé! Håll viktnedgången på en bra nivå dock och ät inte allt för lite. Det kan nämligen skada kroppen och jag är själv ett exempel på det. Läs HÄR och HÄR. Men nu till dina frågor:

 

1) Det låter som ett väldigt bra och hälsosamt upplägg! Det jag skulle rekomendera är både styrketräning och kondition vilket du redan verkar köra. Ett förslag är att lägga upp ett pass med att exempelvis:

– Först 10-20 minuter kondition som uppvärmning (inte för länge eller hårt)
– Sen köra tung styrketräning för hela kroppen med fokus på basövningar som knäböj, marklyft, bänkpress osv.
– För att avsluta med kanske 20 minuter kondition till. Här kan du köra både längre och kortare tid, intervaller m.m.

 

Men allt som allt låter det väldigt bra! Kondition kan du ju köra lite utöver detta med promenader, löpning, spinning, indoor walking/crosstrainer, rodd m.m. Kör det du tycker är roligast! Det gäller allt när det kommer till träning – gör det du gillar för det är det du kommer må bäst av och fortsätta med längst!

När det gäller proteinpulver så kan det vara ett väldigt smidigt val (men ska inte ersätta måltider och riktig mat!). Jag rekomenderar proteinpulver från Proteinbolaget (LÄNK) och från Helhetshälsa (LÄNK). Dock funkar det lika bra med saker såsom just keso, kvarg och ägg med!

 

2) Det låter som ett väldigt bra upplägg! Långsama kolisar, bra protein, bra fett (skippa inte fettet!!) och mycket frukt och grönt. Dock tycker jag personligen att det bästa proteinet är av den vegetariska sorten såson kvarg, keso, ägg osv. + ev. “köttersättnings”produkter. 

 

3) Det låter jättebra om det funkar för dig! Testa annars på upplägget jag skrev på 1:an och så om du nu vill köra 4 pass per vecka så kan du ju lägga in ett rent konditionspass på det! Om en kör ordentligt så tror jag nämligen att mer än 3 helkroppspass per vecka inte riktigt funkar. Men om du vill så kan du ju köra 2 underkroppspass och 2 överkroppspass i veckan också. Och intervallträning som HIIT är väldigt bra för färbränning så fortsätt med det!

 

 

Hoppas att detta hjälpte dig lite på din resa! Du är verkligen grym som har gjort detta valet och vill ändra på din livsstil!! Nu är jag ju inte alls utbildad eller så, detta är bara baserat på egna erfareneter. Men jag hoppas som sagt att det hjälper!

Kör hårt nu!! Du är GRYM! Kram 🙂

 

 

PicMonkey Collage2901153Jag ber om ursäkt för extremt dålig kvalitet på bilderna… Men jag tänkte bara visa hur jag ser ut nu när luggen är borta. Så här är jag idag 🙂

 

 

Nu ska jag packa lite inför imorgon. Jag är nämligen ledig då eftersom att vi ska åka till vår stuga i Småland. Min kusin som också bor i byn ska gifta sig på lördag. Det ska verkligen bli superkul att gå på bröllop! Det kommer bli så himla fint! Ett vinterbröllop kommer verkligen en speciell upplevelse!

Ha en bra kväll! Kram,
Lisa 🙂

 

 

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats