Lisa's Healthspo

 

 

Hejsan :)

Nu tänkte jag berätta lite om ”min resa” eftersom det har efterfrågats. Jag tänkte dela upp det hela i två delar – en fysisk och en psykisk del. Jag börjar med den fysiska eftersom att den är enklast! :) Jag tänke ta upp träning och kosthållining i denna del då jag lägger fokus på fysiken. Så vi börjar väl från början då!

 

IMG_1891_2

 

Innan jag hittade gymmet
Jag skaffade mitt första gymkort pricis innan 9:an, hösten 2012. Innan dess hade jag hållt på med dans, löpning, simning, gymnastis – ja lite blandat. Men det var inte så seriöst och jag tränade väl kanske max två gånger i veckan, vissa perioder ingenting. Dock är ett undantag gymnastiken. Jag höll nämligen på med truppgymnastik mellan 2:an och 4:an. Dock var det långa och sena träningar fyra gånger i veckan det sista och det blev för mycket och jag slutade. Innan gymnastiken var jag inte så aktiv förutom lite fotboll och simskola typ. Det tycker jag är tråkigt att jag inte blev lite mer ”pushad” till då jag tror att det hade varit bra för mig.

 

Gymstart och katastof
Jag skaffade alltså ett gymkort på hösten 2012. Och det var då allt satte igång. Sommaren innan hade jag börjat tänka på vad jag åt, minska portionsstorlekar och kolhydrater men det var på en ganska lagom nivå av ”nu ska jag bli nyttig och gå ner lite i vikt”. Men så hade en kompis gått ner över 10kg med att räkna kalorier och inte äta någonting. Så då började jag med. Jag åt ingenting och tränade väldigt mycket helt plötsligt för att ha varit väldigt inaktiv innan.  Det blev runt fem pass i veckan vilket kanske inte hade varit en big deal för min kropp nu men då var det verkligen det! Det var mycket kondition och lite lite styrka.

Jag låg på ca. 300 kcal efter en genomsnittlig dag. Ibland låg jag dock minus. Och då menar jag inte ett litet underskott utan att jag kanske åt 500 kcal, tränade bort 600kcal och att kroppen förbrukade kanske 1600 kcal på det. Detta innebär att jag låg på minus 1700 kcal en sådan dag, i genomsnitt bar det kanske minus 1300 kcal då. Inte konstigt att kroppen stängde av och mensen försvann! Jag rasade 8 kg på 2 månader och på ett halvår var det 12 kg som försvann. Jag började på 65 kg och slutade på 53 kg. Dock gick jag även ner till 52 kg senare.

 

November 2012 – November 2013
Novemer samma år bestämde jag mig för att jag hade nått mitt mål och jag började succesivt öka mitt intag igen. Först var 800 kcal sjukt mycket, sen 1200 och slutligen 1600 kcal som jag låg på väldigt länge och tänkte att jag låg i balans. Det gjorde jag INTE. Det var väldigt skadligt för min kropp men ämnesomsättningen var rubbad efter de där månaderna av svält. Under denna perioden tränade jag tre gågner i veckan, mest pass såsom jympa, core, IW, spinning osv. samt lite lite gymträning. Sommaren 2013 körde jag endast gym och började sedan köra någon slags ”cirkelträning” gyminstruktören lärt mig. Jag gick från att äta mass sött och ”onyttigt” men samtidigt prioritera bort den riktiga maten till att i början sluta helt med socker och bli ganska rädd för det under början av 2013 vilket hållt i sing länge.

 

Gymstart nr. 2 – på riktigt!
Så då november 2013 efter en operation satte jag sakta men säkert igång med träningen mer seriöst. Jag körde push/pull/legs (även om jag inte kallade det så då) plus ett pass typ bodypump i veckan. Dock var jag svag, körde lätt och hade ingen koll. Men jag lärde mig mer och mer. Speciellt med hjälp av min storebror som jag tränade med på Exhale här i stan. Jag lade mig på ett överskott som ökades mer och mer ju mer jag vågade lite till. I februari 2014 hade jag gått upp 6 kg men det kändes som att det inte var muskler (det var det ju såklart!!).

 

Början av 2014 – deff
Så i februari/mars startade jag en ”deff” vilket varit tanken hela tiden. Jag började köra en massa cardio och lade mig på underskott. Jag gick ner från 59kg till 55-56 kilo. Jag kan ju inte neka till att jag blev nöjd med resultaten men jag kan ju inte påstå att det var en lyckad ”bulk och deff”. Jag visste inte vad jag höll på med och något liknande kommer jag inte göra igen på länge! Dock så lyckades jag bygga upp en väldigt fördtörd och svag kropp till något starkare.

 

Efterspel, nu och kaloriräkning
Den där deffen satte dock igång en negativ spiral och ett bakslag för mig. Fettet i maten reducerades och mängden cardio ökades. Jag körde fastande löpning två gåner i veckan, ibland med endast frukost mellan det och ett gympass. Detta var alldelles för mycket för min svaga kropp. Men i somras blv jag tillsagd av min läkare och träningen minskades till 3 pass per vecka, jag slutade räkna kalorier och fettet i kosten ökades igen. Nu äter jag mer fett än jag gjort sedan den där hemska tiden i 9:an. Träningen blir bara roligare och roligare ju mer jag lär mig och ju mer resultat jag får. Jag är inte helt fri från tankarna på kalorier men jag räknar i alla fall inte, men jag är skadad och har hela tiden ett hum om allt jag stoppar i mig.

 

Mensen då?
Ja mensen försvann 2012 och är inte tillbaka än. Jag har gått till skolsyster, ungdomsmottaning, en hemsk gynekolog på en klinik för ungdomar, en massa avdelnigar på Sahlgrenska och slutligen nu går jag på en kvinnoklinik här i stan. Det har gått en himla massa tid men det är bara för att det är den enda medicin mot detta som finns – väntan och tid. Det har ärligt talat varit väldigt påfrestande och ett antal hormonkurer har intagits vilket är ganska jobbigt. En godartad cysta upptäcktes även i det hela och jag opererades hösten 2013, efter den började jag träna styrka på riktigt som sagt. Det enda jag kan göra nu är att stressa mindre och äta mer fett som är bra för östrogen och alla andra hormon, och så VÄNTA såklart…

 

Jag fortsätter att jobba för ett hälsosammare förhållande till maten och träningen!
– från FITSPO till HEALTHSPO!

 

IMG_1893_2

 

stats